De Desi-Dutch community online

maandag, januari 16, 2006

Desi in Wikipedia-NL

Ik noem mezelf geen Indo, hoewel de term van oorsprong uit India komt (Sindhu > Hindu > Indos > Indus > India) en nog steeds over de wereld gebruikt als aanduding(oa Indo-Aryan, Indo-Brit, Indo-American), wordt deze in NL vooral gebruikt om personen uit Indonesie mee te labelen.

Ik noem mezelf geen Asian, hoewel deze in veel landen wel als term is geinstitutionaliseerd om mijn specifieke soort te benoemen, is deze subgroep in NL geclaimd door Oost en Zuidoost Aziaten.

Ik noem mezelf geen Hindoestaan, hoewel het in NL is voorgekomen dat onbekenden me zo noemen, in NL een veelgebuikt bijvoegelijk naamwoord is voor dingen die uit India komen, en Suriname me een leuk land lijkt.

Ik kan mezelf geen Indiaan noemen, omdat Christoffel Columbus dacht dat ie India ontdekt had (terwijl het land al veel langer bestond?) en het de Eurocentrische wereld-opine niet boeide dat ie in Amrika bleek te zitten en iedereen hier Indians/Indianen begon te noemen.

Ik noem mezelf Desi. Desi is de benaming voor een subcultuur die je vindt bij de nieuwe generaties Zuid-Aziaten (India, Pakistan, Bangladesh, Nepal en Sri Lanka). Zuid-Aziaten, oftewel Desi's, hebben een gedeelde geschiedenis, en deze geschiedenis vormt de gemeenschappelijke basis waar de hedendaagse culturele identiteit uit ontleend wordt. Van oorsprong (in het Sanskrit) betekent deze term letterlijk: 'nationaal' ook wel vrij vertaald 'waar je vandaan komt'. Met de nieuwe generatie Zuid-Aziaten opgroeiende in de diaspora, verwijst de term 'Desi' nu naar de mix van cultuur en identiteit van deze gemeenschap in het westen.

Om verwarring te voorkomen met Desi Bouterse wanneer je ‘Desi’ opzoekt in Google, heb ik de bovenstaande omschrijving van Desi maar officieel gemaakt en het vandaag op Wikipedia NL geplaatst (link). Geinspireerd door “Desi” in de Engelse Wikipedia, is het nog slechts een minimale omschrijving, maar het is een begin. Het zal zeker nog uitgebreid worden.

2 Comments:

Blogger Aladin Sane said...

Namens de Desi community: shukriya!

16.1.06

 
Anonymous Anoniem said...

Good job!

16.1.06

 

Een reactie posten

<< Home